De derde campagne van Veiligheidsregio IJsselland voor het werven van vrijwillige brandweermannen en -vrouwen is zeer succesvol verlopen. Tussen 1 november 2016 en 15 januari 2017 solliciteeden 113 doorzetters voor een functie als vrijwilliger bij Brandweer IJsselland. De komende weken krijgen de 13 dames en 100 heren te horen of zij door mogen in het selectietraject.

Waarom de werving  in de veiligheidsregio IJsselland zo succesvol is, vroegen we aan Diederik Markvoort, Projectleider Werving en Selectie:

De post staat zelf aan het roer
Sinds 2014 zijn we één organisatie. Werving en selectie werd een proces met regionaal een opdracht: ervoor zorgen dat onze posten over genoeg collega’s beschikken om op sterkte te blijven. Hiervoor werd beleid opgesteld. Er werd een projectgroep gevormd met een klankbordgroep van ploeg- en teamleiders. Het belangrijkste in het beleid is dat we een knip hebben gemaakt: selectie is regionaal, de werving is lokaal. De post bepaalt zelf hoe wordt geworven maar gebruikt daar de regionale middelen voor om één beeld naar buiten uit te dragen namens de organisatie zodat we onze zichtbaar- en herkenbaarheid vergroten. Posten organiseren zelf bijvoorbeeld acties, geven demo’s of gaan naar beurzen en markten.

Help elkaar
Voor iedere werving maken we een planning die wordt afgestemd en gedeeld met alle posten in de regio. Daarna gaan we dan regionaal van start en eindigden ook gezamenlijk. In zo’n periode werven de posten. Als projectgroep is het onze taak om hier zo veel mogelijk bij te ondersteunen. We kijken waar we kunnen helpen, we zorgen ervoor dat er advertenties in de krant komen, flyers worden verspreid en posters worden gedrukt. Regionaal pakken we ook zoveel mogelijk de social media op. Goede ideeën van de ene post worden gedeeld met de andere posten. Zo kan iedereen hier de vruchten van plukken.

Hoe weten mensen de brandweer te vinden?
Op het sollicitatieformulier vragen we kandidaten aan te geven hoe ze van de werving op de hoogte waren. De drie meest voorkomende antwoorden: Eigen omgeving (een collega, familie of vriend die bij de brandweer zit), gerichte werving van de brandweerpost en advertenties op Facebook. Kortom: laat je zien als brandweer! Ga de straat op en spreek mensen aan. Vertel over het werk dat je doet en wat dit voor je betekent.

Van 113 kandidaten naar …..
Het is ieder jaar weer spannend hoeveel kandidaten er daadwerkelijk aan worden gemeld voor de opleiding. Een heel belangrijk aspect is de beschikbaarheid. Ben je ook overdag beschikbaar of alleen ’s avonds of in het weekend? Dat is vaak het grootste struikelblok. Daarna volgt de selectie die bestaat uit een praktijkgedeelte en een persoonlijkheidstest. Hieruit volgt een advies aan de team- en ploegleider. Eind maart weten we hoeveel nieuwe collega’s we aan kunnen melden voor de opleiding.